Vegan och Glutenfritt

Vi får ständigt frågor om vi äter någon tillagad upphettad mat, och yes, det gör vi 🙂

Generellt så äter Chris och jag 80-90% rå levande föda, León äter ungefär 75%. Det blir i snitt en lagad grej till lunch och middag, frukosten är alltid 100% raw och levande. Då blir det grön smoothie och rawghurt med massa superfoods topping.

När vi äter lagad mat så är det i stort sett alltid vegan och glutenfritt, men då och då äter vi på en indisk restaurang nära oss, blir typ alltid vitlöks naan bröd till, så alltså lagat vegan och vitt mjöl. Då är det inte näringsinnehållet som väger tyngst, utan upplevelsen att få maten serverad, smakminnen som återupplevs plus att få sitta i annan miljö än i sitt eget kök.

Att vara super-strikt med massa matregler och måla in sig i ett hörn gör ens medvetna matresa bara jobbigare; och det är nödvändigt att tillåta sig gå igenom övergångsperioder, samt att falla tillbaka till tidigare mat-mönster, i vårat fall lagad veganmat. Det är inte så att vi längre har cravings efter lagad mat, men stressar inte upp oss om vi är på resa, är ut/hem/inbjudna och det serveras lagad mat.

Hemma så lagar vi råris, söt potatis eller hirs som naturligt är glutenfritt.

Gott recept med hirs: Hirs uppkokat enligt anvisning och blanda ner en stor klick kokosolja, frysta gröna ärtor och hackad persilja. Kryddat med herbamare örtsalt, men också super gott med någon curry blandning eller taco krydda i 🙂

glutenritt hirs med kokosolja, gröna ärtor och persilja

Härom veckan hitta jag denna glutenfria KRAV märkta ris pastan, fanns även i spagetti form. Pasta brukar det nog bli mest någon torsdag när kylskåpet nästintill är tomt eftersom vi alltid får grönsaksleverans på fredag förmiddag.

krav märkt ekologisk glutenfri ris pasta

Då kan det till exempel se ut så här 🙂

God Pasta rätt: Glutenfri spagetti eller pasta med oliver, groddade mungbönor, olivolje-marinerad broccoli, rödlök, tomat och kryddat med herbmamare (har vi på allt 😉 och nån god krydda, gärna chilli explosion. Ringla över olivoljan.

krav märkt glutenfri ris pasta

Vi kokar oftast egna bönor och kikärtor till hummus. Ibland blir den nån burk med färdigkokta ekologiska kidneybönor från affären, och då brukar jag göra en bön-ceviche 🙂

Peruansk Kidney-bön Ceviche: Avsköljda kidneybönor blandat med olivolja, pressad citron, skivad rödlök, hackad färsk koriander, salt och chilli explosion. Går såklart att göra på vilka bönor som helst.

kidneyböns ceviche vegetariskt veganskt

Brödet vi äter, kanske en limpa varannan vecka, är ett ekologiskt ris/bovete bröd utan jäst från Sattva Bageriet, finns att köpa på olika hälsokostbutiker i Stockholm. Mumsigt med avokado på 🙂

glutenfritt ekologiskt ris och bovete bröd sattva bageriet utan jäst

 

Check Also

kålwrap med krämig saffrans-hirsotto, nektarin chutney, avokado och gurkskivor med hackad mynta, hälsosam mat, detox mat, mat man blir smal av, nyttig näringsrik mat, god vegan mat, rawfood recept middag lunch

Kålwrap med Saffran/Broccoli Hirsotto

Att använda kålblad som tallrik/wrap är verkligen smidigt, blir mycket mindre disk 🙂 Igår blev …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *