Rawfood & veganmat senaste veckan

Många av er läsare ber oss lägga ut bilder på vad vi äter om dagarna. Generellt så äter vi nog från andras perspektiv ganska trist mat faktiskt. Stor grönsallad med mycket groddar, oliver, avokado, alltid någon form av kål, kimchi…. vi gör t ex väldigt sällan nån dressing utan kör på olivolja och Herbamare örtsalt. Senaste månaderna har det blivit mindre preparerad mat när det bara är vi själva som äter, såklart annorlunda om vi har gäster. Men här är lite matbilder på det lite roligare som intagits i veckan 🙂

Till frukost har det blivit hallon/jordgubbs bovete rawghurt toppat med aktiverade solrosfrön, berberies och torkade hallon. Grön power smoothie, och glutenfri smörgås med avokado, paprika och hampafrön. Riktigt mumsigt!

rawfood frukost, vegan frukost, grön smoothie, glutenfritt bröd, mjölkfri mat, häslosam livvstil

Varje middag blir det buffé style, här nedan hade vi snabbwokad rödkål och morot i kokosolja, med dill, pressad citron och rosa salt. Råris som jag kokat på peruanskt vis, alltså först fräst i vitlök, salt och kokosolja, sedan på med vatten. Kryddade sedan med en curryblandning, och toppade med berberies. Körsbärtomatsallad med basilika, pressad vitlök, olivolja och rosa salt. Och röd paprika 🙂 Vi toppar alltid med hampa/solros/pumpafrön eller gojis.

veganmat middagstips lunch

Vi har bakat vegansk gluten- och jästfri foccacia, grymt god med kalamata oliver, körsbärstomat och lök 🙂 Gjorde ett valnötsbröd oxo, hur gott som helst. Mjukt och saftigt med linfrön, kikärt- och rismjöl vilket innehåller alla aminosyror för komplett protein. Ojoj så gott att doppa detta i olivolja och Herbamare!!!

glutenfritt bröd utan jäst

En förrätts sallad på spenat, skivade persikor med rödlök, chili, citronjuice, rosa salt och olivolja. Brukar normalt inte blanda frukt med grönsaker, men gröna blad är okej. Frukt tar kortare tid för magen att smälta än annan mat, och börjar  jäsa och den blandas med annat, dålig food-combining med andra ord om många kan reagera på med uppsvälld mage.

grönsallad med persika, viktbedgång, gå ner i vikt, detox, hälsa

Chimichurri, en mumsig örtsås som jag gjorde på persilja och basilika. Tillsammans med det hade vi sötpotatis, lätt ångad blomkål och morot, gurka och röd paprika samt spenat/massa gröna blad.

chimichurri recept

Check Also

rawfoodglass bananglass i glutenfri våffla, sockerfritt barnkalas

Rawfood killen 4 år

I helgen firade vi den här vilda rawfood killen som har fyllt 4 år 🙂 …

3 comments

  1. Hej!

    Jättetacksam för bra recept på gluten och jästfria brödrecept. Nyfiken på de ovan! Tack för inspirerande blogg!!!

  2. Åh gud vad gott allt ser ut, älskar hur färgrik det blir med rawfood! Har funderat på att prova detta då jag är både gluten- och mjölkintolerant och känna som ett bra sätt att kompensera för det. Tror du dock att det kan bli svårt om jag är nöt-och baljväxtallergiker också..? Känns som alla raw-recept innehåller antingen nötter eller kikärter eller liknande. Några tips?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *