Home » Recept » Anti-Candida/Diabetesvänligt » Ingredienser till rawfood köket

Ingredienser till rawfood köket

Dessa råvaror har i stort sett alltid en plats i vår kyl/frys och skafferi. Välj råvaror med omsorg. Ett hållbart råd är att alltid försöka handla frukt och grönt efter säsong och i största möjliga mån ekologiskt odlat. Alla listade ingredienser är inte 100% raw, för ibland vill vi ha den där dijon senapen eller rostade sesamoljan för att förgylla smakupplevelsen. Man behöver inte alltid vara strikt och ortodox då det kan ge andra obalanser, men man kan göra så gott man kan. Våra favorit råvaror behöver nödvändigtvis inte vara dina, vi har alla olika smak 🙂

 

Grönsaker och Gröna Blad.
Helst handlar vi på t ex Bondens Marknad eller från Årstiderna.com där grönsakerna kommer mer i sin hela form med rötter och blasten kvar. Även vissa ekologiska butiker kan ha ett sådant utbud. Har man nära till ekologiska lantgård eller möjlighet att odla själv så är detta perfekt.

  • grönkål
  • spenat
  • ruccola
  • gurka
  • stjälkselleri
  • blomkål
  • broccoli
  • vit- eller rödkål
  • morötter
  • zucchini
  • tomat
  • röd, gul eller orange paprika (grön=omogen)
  • gul och rödlök
  • opastöriserade oliver (förslagsvis från Kung Markatta)

Groddar
Levande föda! Det allra nyttigaste på matbordet. Billiga och enkla att grodda hemma.

  • alfalfa
  • solrosskott
  • mungbönor
  • gröna linser
  • ärtskott
  • krasse
  • adzukibönor
  • quinoa

Färska Örter
Bäst av allt är att skapa sin egen lilla örtträdgård, vi odlar på balkongen eller i fönstret.

  • basilika
  • persilja
  • dill
  • mynta
  • koriander
  • timjan

Frukter och Bär

  • citron eller lime
  • äpple eller päron
  • avokado
  • färska eller frysta bär (lingon, tranbär, hallon, jordgubb, blåbär, björnbär, svarta och röda vinbär)
  • ev någon söt frukt såsom banan, mango, melon, vindruvor
  • vid säsong; plommon, körsbär, krusbär, rabarber

Nötter och Frön
Förvara i kylskåp för att undvika att de härsknar samt för hållbarhetens skull.

  • mandlar
  • valnötter
  • hasselnöt
  • paranöt
  • pecan
  • solrosfrön
  • pumpafrön
  • skalade hampafrön
  • chiafrön
  • sesanfrön (svarta, oskalade och vita)
  • helt bovete
  • linfrön (gula och bruna)

Nöt- och Frösmör
Ibland köper vi, men oftast gör vi vårt egna i matberedaren eller i high speed blender.

  • mandelsmör
  • hampafrösmör
  • orostad tahini

Kallpressade jungfru oljor och smör

  • olivolja
  • kokosolja
  • linfröolja
  • kakaosmör

Salt 
Undvik havssalt pga radioaktivitet och kemiskt processat salt utan jod, välj istället ett som är rikt på mineraler.

  • örtsalt (förslagsvis Herbamare)
  • rosa salt

Alger
Kontrollera noga vart algerna kommer ifrån. Välj helst från Nord Atlanten och undvik Stilla Havet.

  • dulse
  • spirulina
  • arame
  • kelp
  • nori ark

Kryddor och Smaksättare

  • äppelcidervinäger
  • miso (undvik sojabaserad)
  • umebushi vinäger eller puré
  • dijon senap
  • rostad sesamolja
  • färsk vitlök
  • färsk ingefära
  • kapris
  • soltorkade tomater
  • vaniljpulver eller vaniljstång
  • kanel
  • kardemumma
  • spiskummin
  • curry
  • garam masala
  • cayenne
  • paprikapulver
  • gurkmeja
  • chipotle krydda
  • chili flingor

Torkade Frukter
Välj alltid osvavlade, utan vegetabilisk olja och tillsatt socker.

  • russin
  • dadlar
  • tranbär
  • körsbär
  • mango
  • gojibär
  • mullbär
  • aprikoser
  • fikon
  • river kokos
  • cacao pulver
  • cacao nibs
  • carob pulver

Sötningsmedel

  • yacon sirap
  • raw honung (gärna lokalt odlad)
  • björksocker
  • stevia (droppar eller grönt pulver)

Check Also

kålwrap med krämig saffrans-hirsotto, nektarin chutney, avokado och gurkskivor med hackad mynta, hälsosam mat, detox mat, mat man blir smal av, nyttig näringsrik mat, god vegan mat, rawfood recept middag lunch

Kålwrap med Saffran/Broccoli Hirsotto

Att använda kålblad som tallrik/wrap är verkligen smidigt, blir mycket mindre disk 🙂 Igår blev …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *