Home » Baby/Barn » Family Spirit Journey 2016

Family Spirit Journey 2016

Ganska länge hade denna resa varit i luften. Ändå sedan Tess o Leon var på Kauai förra året så hade vi alla varit dragna tillbaka till Stilla Havets magiska skatter. Denna gång med början i California en vecka och sedan 4v på Kauai ”the Garden Island.”

Vi var förberedda på en 11hrs flygning UTAN flygmat, så vi hade preppat bra med bönbiffar, grönsaksstavar och en bra size hummus. Plus att vi på ARN innan flygningen hittade en bra vegansk bibimbap med massa fermenterat, groddar o grönisar.

Väl i luften nyttjade lillen sin privata lilla skärm med glädje, åt, däckade, o sov sen mestadels av rutten. Så med en hyffsad 9h jetlag (LA 20, Swe 05) hämtade vi hybrid-hyrbilen och checkade direkt in på ett närliggande hotell för att sova.  Alla vaknade  toktidigt kl 0300, taggade, Tess  o Lillen styrde frukost, och jag studsandes runt på en yogamatta för att skaka av mig den långa sittningen i flyget.

Med skräckblandad förtjusning tittade vi ut i den mörka LA natten, med all ”hustling and bustling”, och inväntade solens första strålar för att åka till favoriten Whole Foods Market. Att vara de första kunderna efter att ordnande nattpersonal precis gått av sitt pass var som ett smärre konstverk av frukt och grönsaker. Vi passade oxo på att köpa en vetegräs-, och gurkmeja-shottar plus family-size grön morgonsmoothie. Shabam!

Vi spenderade dagen i LA, åt smarrig lunch på  Cafe Gratitude, fixade lite admin medans den lille sov på bänkarna, och hann såklart med en gotte raw-fika. Vi åkte sen ner mot stränderna i Santa Monica och Venice, men var nog mer sugna på att röra oss utanför, ut på viderna o in i naturen! Så vi letade oss igenom LAs enorma vägnätverk och fick en släng av den ökända rusningstrafiken när 6 filer åt vardera håll fylls upp av snabba amerikaner.
Siktet var satt söderut, mot Encinitas, en mysig håla där Yogananda har upprättat sitt Self-Realization Fellowship och där den episka surf pointen Swamis beach finns. Väl vid Swamis beach kunde vi avnjuta solens varma strålar och känna in den lokala viben, som visade sig vara äver förväntan med alternativa, och seriösa, många medvetna små affärer med allt från mat o böcker till folk o kristaller.
Med välfylld bil så kunde vi nu lätt fixa en bra resefrukost. Ena halvan av en riktigt bra resefrukost lyder:
  1. En vattenflaska,
  2. Apelsinjuice
  3. Spirulina.
  4. Shake.
Andra halvan är mer mättande. Morgonmagen på topp!
I en stor Mason Jar blanda Chaipudding 3 port, enligt nedan, eller freestyla själv:
  • Mandelmjölk, typ 5dl
  • Chia, 6 msk
  • Gojis, 1 handful
  • Tropisk frukt, valfritt
  • Kakaonibs, halv handful
  • Hampafrön, handful
När familjen va mätta o nöjda så var det äntligen tid för lite Daddy-Tid!
Det hade nu varit två år innan jag låg i bra surfvatten, så jag var såklart tvungen att hoppa i och få igång surfcellerna inför ett ännu bättre Kauai. Magiskt. Helt Otroligt.  Och just under våra första dagar i California så byggdes surfen upp något helt enormt, ca 5 m face, så det räckte och blev över. Ta en sekund och notera den lilla mannen till höger.
I Encinitas fick lillen oxo sina första propra flip flops, ett par surfar Reefs och guu va söta fötterna va på han.
Med tanke på jetlagen så hade vi planerat att stanna i Kalifornien i en vecka för att inte bli för shock-jetlaggade när vi skulle vidare väter till stilla havets päror. Den mesta övriga delen spenderades utforskandes i solen och chillandes på strand och i trädgård. Vi gillade San Diego starkt och kan rekomendera eko-marknaden i Lilla Italy.
Noga övervägt i det hela, då vi inte är för djur i fångenskap, bestämde vi oss ändå att besöka ett folk-tomt Sea World. Och lustigt nog, av alla circus-späckhuggare och formationsflygande delfiner mm så var favoritattraktionen den med små bambuhajar och sugande spa-fiskar man fick röra och skapa närkontakt med. Att vistas i vatten med hajar var såklart oxo spännande.

Ett än er uppskattat naturligt möte med djur fick vi i La Jolla, en udde där sälar samlas och ligger omkring o tjattrar, plus att massa folk spenderar sitt söndagshäng i gräset.

I Encinitas tog vi också tillfället att besöka San Diego Botanical Garden, en av världens artrikaste trädgårdar från en massa klimat, och njöt av deras vida uppslag av växtlighet, i ett annars relativt torrt ökenklimat.
I solens sken så fick vi snabbt vår beskärda del av den klassiska synen av Californien. Palmer och solnedgångar.
Nästa morgon var det dags för uppstigning 0330 och morgonflyget till Lihue, Kauai. Mer om det i del 2.

Check Also

recept rawfood jordgubbs chia oudding svarta vinbär, rawfood frukost recept, bli smal mat, fullvärdigt växtbaserat protein, detoxmat

Jordgubbs Chiapudding med Svarta Vinbär

Mättande mellanmål eller rawfood frukost med fullvärdigt protein. Chiapuddingen passar bebisar från 10 månader, kom …