Home » Hälsa » Agneta Sjödin vegancoachas på TV4

Agneta Sjödin vegancoachas på TV4

Igår kunde man se Agneta Sjödin på Tv4s Malou Efter tio.

Se hela klippet här http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/agneta-sjödin-vegancoachas-av-stefan-branth-2982111

Det huvudsakliga snacket gick kring huruvida Agnetas plant-baserade energiintag kunde skötas medvetet nu när hon kanske ska korsa USA på cykel, en bedrift som onekligen kräver en hel del energi. Jag tänkte att med min elit-distanslöpar-karriär i ryggen och Master i Vegan and Live Food bjuda på lite tips och extra inslag om man är vegan och idrottar mycket; dels för att hålla energin uppe, och dels för att hålla proteinnivån hög för hårt muskelarbete.

Nyss hemkommen från Peru är det kul att se att vegankost börjar bli vanligare i Sverige och numer också tas upp i media utan att folk blir infållade i facket militanta veganer, som var en term som användes av veganer på, kanske, 90-talet för att demonstrera missnöje med hur djur behandlas i en industriel och smutsig kött industri. Ju fler som anammar plant-baserade kostråd, ju bättre folkhälsa kommer vi att kunna bevittna, inget snack. Därför extra roligt när det tas upp i media mer och mer.

Eftersom inslaget var väldigt kort, med max 2 minuter av egentliga kostråd, tänkte jag nedan bjuda på lite användbara pointers. Senare kan jag kasta in ett energibar-recept jag gjorde till ett gäng grabbar som skulle gå 4 dagars Inka Leden till Machu Picchu.

REKOMMENDATIONER

TIMING; När man idrottar hårt är det mkt viktigt när man intar sin energi. Här kan man skilja på snabb och långsam energi.

Innan, (under), och precis efter ett hårt träningspass så slukar kroppen energi och därför så fungerar snabba kolhydrater väldigt bra. Detta hittar man i bästa form i torkad frukt, russin, dadlar, fikon (min favorit). Torkad gör att det det blir mer koncentrerat och inte lika tungt arbete för magen. För att underlätta upptaget ytterligare kan man göra en ”pasta” av sin torkade frukt genom att blötlägga dem en stund och sedan köra med stavmixer, och äta på något smidigt sätt, a la maraton-energi-påsar kanske. När de lagrade kolhydraterna i kroppen tar slut, t.ex vid lång och låg-intensivt arbete omvandlar kroppen fetter till energi, och därför är det viktigt att inkludera bra fetter mellan träningspassen. På en motionärs nivå så behöver man inte sträcka sig så långt som östtyskarna gjorde med sina olympiska atlet tester, nämligen att dirigera deras metabolism till ketosis, där enbart fett används för energi,  vilket gjordes med stor framgång.

Stora målet mat efter passet är viktigt att inta inom 90-120 minuter, då kroppen då återhämtar sig inom 22h och man är redo för ett nytt hårt pass nästa dag. Detta kommer jag ihåg att landslags-tränarna alltid tjatade om. Då fett i princip har dubbelt så mkt energi/g  som kolhydrater, skulle jag rekommendera att man får i sig relativt rikligt med fett i former som avokado, oliver, cocos-, linfrö-, och oliv olja. I nötter och frön finns oxo bra fetter, och där finns dessutom mkt bra proteiner.

Andra bra lagade energikällor är bl.a. quinoa, hirs, fullkornsris, sötpotatis. 

Proteinintaget behöver ökas, och detta kan man hitta i frön (solros, pumpa, chia, lin) och nötter (mandlar, valnöt, coco, gärna blötlagda under natten för bästa möjliga näringsinnehåll och upptag. Min personliga favorit är spirulina och chlorella som har skyhögt värde av protein, samt har bäst upptags-egenskaper av alla proteinkällor. De har dessutom galet höga värden av de flesta vitaminer.

Lagade eller groddade baljväxter är oxo höga i protein och energi.

Drick grönsakerna för att få i sig bra mineraler och näringsinnehåll, och som sades i klippet så kan det vara en bra ide när man behöver få i sig mkt mer energi än vanligt att inte äta för mkt färska grönsaker då dessa har högt fiberinnehåll och gör oss mätta utan att få i oss kalorierna vi behöver, nästan lite tvärtom vad gemene mans inställning till mat bör vara.

Happy sportin!

Förslag på Power-bar recept: 

Bas: Blötlagda mandlar, pumpakärnor och solros-frön. Chia. Russin. Fikon i bitar. Gojis. Hampafrön. Valfritt te eller vatten med lite honung för att skapa en kletig konsistens.

2 varianter av smak: Ös i Spirulina och/eller chlorella för en green power bar; eller kakaopulver med kanaonibs och kokos för en krispig choklad power bar.

Bred ut smeten på en plåt och torka i torkugn på 40C eller vanlig ugn 50C med luckan något öppen tills knaprig konsistens. Vänd efter några timmar. Blanda efter dina egna preferenser och mått.

Powwa to da people!

/ C

Check Also

Svar på tittarfråga

As you can understand we receive comments here on the blog. And most of them …

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *